Akutt garnmangel

Man skulle jo egentlig tro at det ikke ville inntreffe akutt garnmangel i en husholdning som har en kiste med garn tilgjengelig. Men trenger man akkurat ett eller to nøster til av et spesifikt garn, ja da er man ille ute. Spesielt hvis man vil ha garnet NÅ og spesielt hvis man bor i Bergen. I Norges nest største by er det nemlig slik at garnforhandlerne foretrekker å holde åpent i det tidsrommet alle andre er på jobb, for å stenge butikken omtrent da når de som har lyst til å kjøpe garn har kommet seg til byen for å utføre ærendet sitt.

Det er klart at dette ikke stemmer helt. Men det stemmer i forbausende grad for en ene butikken som forhandler garnet jeg trenger for at denne genseren skal få en arm nummer to:

Grønn genser med én arm

Garnstudio sine garn forhandles etterhvert av tre ulike butikker i sentrum, men kun den butikken jeg liker minst av alle har «alle» typene, og kun denne butikken med de dårligste åpningstidene og de sureste medarbeiderne fører «Paris». Og må man ha «Paris», da må man ha «Paris».

I denne butikken tror jeg de må ha forhandlet lenge før de fastsatte når de skulle stenge på lørdager. De har nok diskutert når de tror at de fleste vanlige mennesker regner med at en butikk stenger på en lørdag og kommet frem til at det gjerne er i tre-tiden. Derfor har de bestemt seg for å lukke klokken to hver lørdag. Dette passer utmerket med den øvrige forretningsidéen i denne butikken: gjør for all del ingenting for at kundene skal kjøpe noe! Ingen andre butikker har så uvennlig og uinteressert betjening, og ingen andre butikker får meg til å angre på at jeg handler der, hver eneste gang.

Men må man ha mer «Paris», så må man ha «Paris».

Denne er til alle de andre garnbutikkene i Bergen: I love you more:

Stemorsblomst

9 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Jeg har faktisk stått i denne garnbutikken en lørdag kl.13.30 og overhørt følgende fra betjeningen: «Åh, det er nå så typisk at alle skal komme den siste timen. Ja, folk venter alltid til siste liten.» Og butikken var full av damer med favnen full av garn. Jeg hadde mest lyst til å hive alt garnet på dem og be de stappe det en viss plass! (…men så var det noe med at jeg bare måtte ha disse nøstene og da biter man i seg hva som helst…). Hva med å heller åpne en time senere og ha åpent til kl.15? De har ikke helt tatt inn over seg at folk sine handlevaner har endret seg… Folk er nå vant til at kjøpesentere er åpen til kl.18 og vel så det på en lørdag.

  2. Tunivers said

    Hehe, skjønner frustrasjonen din godt, sjøl om min faste garnbutikk har åpent til 20 på hverdager og 18 på lørdager..😉 Ellers så anbefaler jeg jo selvfølgelig 123knit.com, upåklagelig service og flotte varer til en enda flottere pris! Den blåfargen er egentlig litt mørkere enn den ser ut til på bildet, og den heter så mye som petrolblå.

    Lykke til med parisprosjektet ditt!🙂

  3. Matja said

    Å så kjedelig.Håper du har fått tak i garnet nå.Har sjekket garnlageret mitt,men hadde ikke det du er ute etter:)

  4. Eira said

    Jeg vet ikke helt, jeg er ikke helt happy med den på Bryggen heller. Som dere vet er garnavdelingen i kjelleren, ned en ganske lang og bratt trapp. Ingen heis. Hver gang jeg kommer og skal ha noe, så står det to damer bak disken i første etasje og følger meg med blikket mens jeg først bukserer barnevognen opp den lille trappen midt i butikken, og så jobber meg ned hele kjellertrappen med vognen, for så å se meg om uten å finne noen betjening der. Først DA kommer en av damene tuslende rolig ned trappen, gir meg det jeg skal ha, og blir stående der nede og vente på at jeg skal jobbe meg opp trappen igjen med vognen. Hadde det egentlig kostet så mange kalorier å høre om jeg kanskje trenger hjelp med vognen, i det minste opp igjen etter jeg har kjøpt noe?

  5. Bea said

    Kjedelig å gå tom for garn.. og enda kjedeligare når butikken stenger før ein rekker å komme seg dit!!

    Håper det har ordna seg!?

  6. Unsepus said

    Det har ikke ordnet seg ennå (eller det vil si, jeg begynte jo bare på noe nytt, så sånn sett har det jo ordnet seg😉, men i morgen skal jeg få hamstret inn. Det er litt rart med garnbutikkene i Bergen generelt, det er ikke spesielt stor interesse for å forsøke å generere mersalg eller friste kundene til å kjøpe noe. Det eneste unntaket er egentlig Husfliden, der er de veldig hjelpsomme.

    Så snilt at du sjekket garnlageret ditt, Matja🙂

  7. stillow said

    Regner med at du snakker om garnbutikken som vi alle på folkemunne kaller «to sure damer»?

    Men du? Butikken «to damer» (som absolutt ikke skal forveksles med «to sure damer») som ligger på Florvåg selger Paris! Og de har langåpent til 18 på torsdager…

  8. Unsepus said

    Det kan nok passe meget bra at butikken kalles «to sure damer»🙂 Jeg skjønner ikke at de har lyst til å drive butikk med den innstillingen der…. Takk for tips om To damer på Florvåg. Godt å vite neste gang nøden er stor :-p

  9. fragaria said

    Det verste er jo at alle skjønner hvor du mener. Så de er sånn mot alle, hele tiden! Enig med de andre kommentatorene her, kan de ikke gå inn i en annen bransje?

    Jeg som alltid har trodd de bare synes jeg ser for ung ut til å kunne strikke og dermed overser meg. Akkurat det henger nok igjen fra jeg var 14, da var det nok faktisk sånn (men da var jeg i Haugesund).

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

