Revontuli finally

Revontuli

Omsider ble bli-glad-sjalet mitt ferdig, omtrent to måneder etter at jeg begynte på det. Love it.

Rvontuli ferdig

Det er mange grunner til at det har drøyet med dette sjalet, og det at vi har flyttet og at jeg dermed har hatt mindre tid og lyst til å strikke, er faktisk bare medvirkende i liten grad. Jeg har nemlig vært ganske sint på dette sjalet underveis. Kauni-garnet er i utganspunktet deilig å strikke med og fargeskiftene er ubetalelig diskrete og gradvise. Vel og merke når garnet er satt sammen som det skal. I mitt nøste hadde jeg et krasst og uregelmentert fargeskifte og ble nødt til å kjøpe et ekstra nøste og trå til med oppnøsting for å finne riktig farge. Flere ganger. Kombinert med at revontuli-mønsteret i bunn og grunn er fryktelig kjedsommelig å strikke, ble dette sjalet til et slags irritasjonsmoment.

Revontuli-detalj

Men: selv om mønsteret er aldri så kjedsommelig, så er revontuli-sjalet et av de mest velykkede mønstrene til selvstripende garn med lange fargeskifter. Økningene og fellingene gjør at fargestripene kommer maksimalt til sin rett – og da får det heller være at man knurrer litt når man sitter der og strikker hjernen nummen på de ubegripelig lange omgangene mot slutten av strikketøyet.

Og nå har jeg et perfekt sjal: herlige farger, generøs størrelse og høy grad av selvtilfredshet for at jeg holdt ut og fullførte!

Revontuli

Garn: Kauni effektgarn, farge EQ (regnbue)

Garnforbruk: ca 160 gram

Pinne nr. 5.5

Mønster: Revontuli huivi

5 kommentarer »

  1. HildeC said

    For et flott sjal – overgangene er virkelig flotte. Synd garnprodusenten gjør det så vanskelig å skulle få det til…

  2. Matja said

    Nydelig.Deilig å ha rundt seg på kjølige sommerkvelder, når du skal kose deg på den nye altanen din.Har noe Kauni liggende,mulig jeg prøver meg på et slikt sjal.Det ble jo bare helt lekkert.Kos deg:)

  3. Grethe T said

    Heihei.
    Ja, det er godt å bli ferdig med slike prosjekter man i grunn får litt nok av underveis. Ekstra godt når resultatet blir så bra som dette ser ut til.
    Apropos den strikkede jakken min, du spurte hvilket garn jeg hadde brukt. Jeg brukte Falk fra Dale. Liker Falkgarnet veldig godt. Ha en fin uke.

  4. Mayeliz said

    Så nydelige fargeskift det er på det garnet. Jeg har også liggende dette garnet, men i en annen farge, men finner liksom ikke riktig prosjekt til det🙂
    Vet du hvor jeg kan få tak i mønster til dette sjalet på norsk?

  5. […] kanskje i et år eller mer. Tanken har hele tiden vært å strikke den med Kauni-rester etter Revontuli-sjalet, men jeg skal innrømme at tanken har vært ganske halvhjertet. Jeg er nemlig ikke glad i å […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

