Vår på altanen vår!

På lørdag gikk jeg fullstendig amok på et hagesenter og forsto plutselig hvorfor det plutselig føltes som om det hastet litt med å etablere seg i egen leilighet. Jeg tror det må være det statiske aspektet i det hele som tiltaler meg så veldig, vi har en leilighet som er vår og vi vet at vi skal bo i den lenge. Endelig!

Ingenting i veien for å beplante altanen til trengsel, altså. Vi skal jo være her neste sommer også.

I et hjørne med halvskygge skal det bo en kaprifol.

Uplantet kaprifol

Kaprifol har vist seg å være en veldig villig og hardfør plante som det nærmest ikke lar seg gjøre å ta livet av. Den vokser voldsomt og kan både slynge seg og henge, alt etter som hva man vil. Tidlig på våren får den blader med et skjær av noe rødlig i seg og i løpet av sommeren blomstrer den med litt avlange blomster. På høsten blir så disse til røde bær. Jeg har valgt en helt vanlig kaprifol uten noe mikkmakk, den har hurtig vekst og blomster med relativ sterk duft. Perfekt.

Kaprifolen i potten sin

Den ser foreløpig litt puslete ut, men det regner jeg med at kommer seg i løpet av de neste ukene. Jeg har brukt en høy potte i sink – og for alle dere som syns at dette virker som en god idé: HUSK Å LAGE HULL I POTTEN! Det gjøres enklest ved å slå et par spikerhull langs skjøten mellom bunnen på potten og sidene.

På helveggen på altanen skal vi ha klematis. Dette er nok en vidunderplante som jeg skulle ønske at jeg hadde oppdaget tidligere. Den vokser så fort at man omtrent kan se forskjell fra dag til dag og en enkelt klematisplante kan i løpet av kort tid dekke en hel vegg. Den trenger riktignok noe å klatre etter og litt vann av og til, men ellers er dette en nærmest vedlikeholdsfri plante. Det eneste man egentlig må tenke på er at klematisen skal beskjæres virkelig kraftig om våren – FØR den begynner å spire igjen. Fjorårets skudd vil da ha blitt brune og forgrenede, så det er lett å se hva som skal vekk. Dersom man ikke beskjærer (noe som også går helt fint) vil man etterhvert få en plante som er brun og naken nedentil, med en svær grønn parykk oppe. Det fungerer også, for de som liker dét!

Klematis i to sorter

I år falt valget på den relativt trauste og greie «The President», som har store blå blomster hele sommeren gjennom, og den litt mindre hardføre «Nelly Moser», med hvit-og rosastripede blomster. Jeg gleder meg veldig til de blomstrer!

Resten av plantene er ennå ikke utplantet i krukkene sine, men jeg kan si så mye som at det kommer til å blogges om klatreroser og pasjonsranker, altankasser og ikke minst om pelargonia fremover. Så er dere advart!

Pelargonia og katt

3 kommentarer »

  1. strikkepanja said

    Åååååååh, jeg vil også ha altan med maaaaange klatreblomster!😀

  2. Matja said

    Gratulerer med ny leilighet.Masse herlige planter du har kjøpt.Altanen din ligner forresten veldig på min.Navnet på han fastmonterte «kompisen» virker veldig kjent.Mulig vi er blitt naboer.Da har du kommet til et trivelig sted.Håper du vil trives og velkommen skal du være:)

  3. Unsepus said

    Hehe, ikke umulig at vi er blitt naboer dersom navnet på kompisen stemmer og altanen ligner, nei! Så langt virker det som et trivelig sted, ja🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

