I *heart* Trondheim

Jeg var en tur til Trondheim i forbindelse med jobben i forrige uke. Og jeg ble litt begeistret. Det var så hyggelig å gå der i byen, titte opp på to-etasjes trehus, kjenne brostein under føttene. Litt som Bergen, men annerledes.

Faktisk var det en del ting som var annerledes. Mens jeg ruslet gjennom byen kom jeg over denne butikken:

Jeg ble litt nysgjerrig på hva en possementforretning egentlig fører. Denne butikken hadde i alle fall et ufattelig rikholdig utvalg i snorer og dusker, silkebånd, knapper, nåler, strykemerker, perler, tråder – i det hele tatt sytilbehør i ordets videste forstand. Antagelig er «possement» et ord man burde kunne:

possement (fra it. passamano ‘håndarbeid’) border, snorer, dusker o l brukt til pynt på møbler, puter og uniformer

I det hele tatt var butikkene i Trondheim flinke med navn. Skiltene gjorde det klinkende klart hva man kunne forvente å få kjøpt inne i butikken – og faktisk virket det som om alle de store kjedene ikke hadde fått fullstendig monopol ennå.

Da får det heller våge seg at sentrumslaget til den lokale raringeklubben tydeligvis var utskremt denne torsdagsettermiddagen. I skobutikken fikk jeg en meget underholdende forestilling hvor to rarieteter prøvde å utfordre skoselgeren til en duell i skopussing. Jeg forlot lokalet da den ene tilbød seg å skjære opp en blemme på hælen til den andre med foldekniven sin.

Favorittbutikken min var uten tvil denne:

Dette må være den flotteste og største garnbutikken i Norge. Kjempestore lokaler og et herlig mangfold i garnleverandører. Anbefales. I tillegg fører de producter fra Durance og andre «helsekostvinklede» kosmetikk- og vaskemiddelprodusenter. Jeg er fremdeles litt lei meg for at jeg ikke syns det passet seg for en foredragsholder å møte opp med store poser med lavendelvaskemiddel og garn.

Litt sånn «nei, jeg er ikke vaskekonen, det er meg dere er kommet for å HØRE på!»:

3 kommentarer »

  1. Bea said

    Takker for tipset!😉 Toving er ikkje mi sterkaste side uansett, så eg droppa egentlig tanken rimelig fort..

    Flotte bilder frå Trondheim! Har notert ordet possement(aldri høyrt det før)..🙂

  2. Strikkepanja said

    Trondheim kunne ikke fått bedre reklame enn denne posten!😀 Jeg vil, jeg vil, jeg vil på tur! Statuen var veldig illustrerende for hvordan du _kunne_ ha dukket opp på foredraget😉

  3. Grethe T said

    Heisann, en tidlig lørdagsmorgen.
    Så koselig at du hadde et fint opphold her i Trondheim. Alltid koselig med bytur dit, selv om man bor i nærheten selv. Enig med deg i Garnhuset som flott butikk. Var innom der mye, i grunn veldig mye, når barna var små. Så var det lite endel år, før jeg nå har gjenopptatt den praksisen. Det er bl.a. nettopp det der med mange garnprodusenter som gjør butikken så spennende.
    Håper du fikk med deg endel likevel, om du begrensa det ift den egentlige grunnen du var her i byen for.
    Ha en fin helg.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

