Vårbølger

Bølgesjal

Noe rart har skjedd med meg i løpet av det siste året. Jeg liker plutselig mange flere farger enn før. Jeg har for eksempel aldri vært særlig begeistret for gult tidligere, men nå lokker og frister både gult og oransje og grønt. Ikke at jeg noensinne vil komme til å svikte rosa og lilla, så langt er det heldigvis ikke gått ennå! Men som et ledd i dette med fargeterapi for å tenke glade tanker og mane solen frem på himmelen, så falt jeg grundig for den gule varianten av Du store alpakkas håndfargede Faerytale-garn. Dette skjerfet er jo bare våren!

Bølgesjal i gule farger

Faerytale er et børstet alpakkagarn og har en myk og fnugglett fremtoning. Inntil nylig har jeg kun sett ensfargede nøster i butikken, men nytt av i år er altså håndfarget faerytale. Fargepaletten er litt begrenset, garnet finnes i nydelig himmelblå, rosa, to beige/grå varianter og i dette gule som jeg lot meg friste av. Fargene i det gule spenner fra blek sitron, over syregrønt, til nærmest sennepsgult, med innslag av mint. Fargeskiftene er korte og vil gi en spraglete effekt på større plagg. Jeg brukte litt tid på å finne et mønster som ville få frem det nydelige fargespennet i garnet og landet på en oppskrift basert på drop-stitch, eller kast som slippes ned i omgangen over. Slik får tråden spille hovedrolle og vise seg frem, samtidig som det dannes bølgende striper som gir struktur til skjerfet. Veldig fordelaktig mønster for garn med korte fargeskift.

boelgesjal.jpg

Bølgeskjerf

Garn: Håndfarget faerytale fra Du store alpakka

Garnforbruk: 50 gram

Pinne nr. 5

Mønster: Drop-stitch-mønster som finnes i utallige varianter på nettet.

4 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Det er ikke annet å si enn at skjerfet var dødsfint og at jeg fikk en umiddelbar trang til å lage et make😀

  2. Grethe T said

    Heiheisann.
    Så fine de to produktene blir. Og good old eighties, jeg vet.. Det er så snedig å se igjen moten fra den tiden. Og du nevnte børstet Alpakkagarn, det minte meg på de genserne som mange (deriblant jeg en i kongeblå) strikka i børstet ull. Husker du de? Det var ordet børstet som satte tankene i sving. Artig. Herlig mønster på det gulsjatterte skjerfet du strikker. Kan jeg forresten linke til deg?

  3. Bea said

    Nydelig! Herlige farger, fekk skikkelig vårstemning😀

  4. Dette skjerfet var kjempefint – Råflott mønster og garnet er bare helt herlig, det er jeg enig i. Har strikket et Crazy Check- mønstrete skjeft selv i den blå utgaven av samme garn (kan sees på bloggen min). Må nok prøve meg på et lignende skjerf som ditt, litt brennkvikt, mens ennå kulda henger såpass i at jeg kan få brukt skjerfet🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

