Fargeterapi

Den siste uken har jeg erfart at det er forunderlig mye terapi i å jobbe med klare, sterke og glade farger når man føler seg litt mindre glad inni seg. Det har vært fint å ha litt rolig tid med et strikketøy i farger som signaliserer vår og liv og kanskje litt hverdagsoptimisme. Så får det heller være at for mye tenking gjør at strikkingen vokser langsomt.

Jeg har nok alltid vært en regnbuejente, helt siden jeg som liten var fascinert av Regina Regenbogen med den stilige hesten:

Regina Regenbogen / Rainbow Brite

Det var derfor klart for meg at jeg før eller siden ville strikke noe i det regnbuefargede garnet fra Kauni – selv om jeg helt ærlig frykter at 80-tallet kommer til å ringe og kreve det ferdige plagget tilbake. Jeg er jo et barn av 80-tallet, så jeg får nok bare være lojal mot mine regnbuelyster.

Kauni effektgarn handler mest av alt om langsomme og meget gradvise fargeskifter. Den ene fargen smelter inn i den andre og når man strikker kommer det nesten som en overraskelse at blått plutselig har blitt til grønt.

Selvnøstet Kauniball

Med andre ord blir man litt sjokkert når DETTE plutselig dukker opp i nøstet:

Styggere kan det ikke skjøtes

Irritasjon på grunn av minst 3 forskjellige ting:

1. Ikke akkurat et gradvis fargeskifte.

2. Fullstendig forstyrring av fargerekkefølgen i nøstet. Hvem vil ha en regnbue som ser slik ut? Not me.

Schizofren regnbue

3. Mye ekstraarbeid med å klippe tråden, nøste opp fra to retninger for å finne frem til riktig fargerekkefølge og senere en del trådfesting som ellers ville vært unngått.

Må si at jeg lurer på hva de tenker på der på Kaunifabrikken. En mer håpløs måte å løse problemet med en tråd som ryker på kan jeg i alle fall vanskelig forestille meg. Selv om selve skjøtingen var utført på en god måte. Det skal de ha.

Og jeg gleder meg veldig til å ha hele regnbuen rundt meg. Snart.

Regnbuesjal underveis

1 kommentar »

  1. […] diskrete og gradvise. Vel og merke når garnet er satt sammen som det skal. I mitt nøste hadde jeg et krasst og uregelmentert fargeskifte og ble nødt til å kjøpe et ekstra nøste og trå til med oppnøsting for å finne riktig farge. […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

