Shetland Triangle

Shetlandia

Mmmmmh…. morgensol over Bergen, vår i luften, tynn ull.

Dette sjalet har det gitt meg ganske mye personlig tilfredsstillelse å komme meg gjennom. At det i tillegg viste seg å være enkelt og greit å få til, gjør at jeg har massevis av pågangsmot til å begynne på alt mulig annet av gøye oppskrifter der ute. Jeg hadde på forhånd funnet ut at denne oppskriften regnes for en enkel sjaloppskrift og at det var lite telling involvert i mønsteret. Med andre ord perfekt for en svimekopp som meg. Jeg skal ikke lyve på meg at jeg ikke tullet litt i begynnelsen og at det ikke ble litt rot med tellingen av og til, men alle småfeil lot seg rette opp og er ikke lett å få øye på i sjalet.

shetlandtriangle_close.jpg

Mønsteret som brukes i Shetland Triangle er et tradisjonelt motiv fra Shetland og kalles «fir cone», eller grankongle for de av oss som foretrekker norsk. Dette er et mønster som finnes i flere mønstersamlinger og som kan brukes som utgangspunkt for mange andre plagg. Jeg syns det blir veldig lekkert, spesielt liker jeg måten mønsteret runder seg og så spisser seg til over hver hullrad.

Shetland Triangle detaljbilde

Jeg fikk god hjelp fra alle som har strikket dette sjalet tidligere og lagt ut opplysninger om det i bloggene sine og på Ravelry. Derfor brydde jeg meg ikke med den spesielle oppleggsmetoden som brukes i boken, men la opp 7 masker og strikket et par omganger før jeg begynte på mønsteret. Jeg strikket to mønsterrapporter mer enn i oppskriften for å få sjalet stort nok – og det er jeg glad for at jeg gjorde, ellers ville det blitt mer et skuldersjal. Jeg hadde valgets kvaler når det gjalt hvilket garn jeg skulle velge, men bestemte meg for babyull siden jeg da kunne bruke fra garnkassen min (det er ikke lengre en garnkurv, *sukk*…). Babyull fungerte veldig bra, det er spenstig og fint å strikke med og sjalet ble tynt og lett etter blokking. Det gikk akkurat med 2 nøster garn, med noen få meter til overs etter avfellingen.

Shetlandsk sjal

Garn: Babyull fra Trysil garn

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 4,5

Mønster: Mønster Shetland Triangle av Evelyn A. Clark, fra boken Wrap Style

5 kommentarer »

  1. Strikkepanja said

    Det ble utrolig flott!! Gleder meg til å se hva du lager neste gang🙂

  2. HildeC said

    Gratulerer med ferdig sjal – det ser veldig lekkert ut😀

  3. Mrs. Darcy said

    Snubla bokstavelig talt over bloggen din på jakt etter noe helt annet :-)!
    Sjalet du har strikket ble kjempelekkert!

  4. […] var veldig stolt av meg selv når jeg hadde strikket dette sjalet, det var min første hullstrikk-erfaring. I ettertid skulle jeg ønske at det var litt større og […]

  5. Ingrid said

    Hei på deg;) Og takk for titten i en flott blogg
    Dette Flotte sjalet er virkelig noe jeg kunne tenke meg å prøve å srikke:)
    Nå er problemet mitt at engelsk ikke er mitt felt i det hele tatt..
    Sr du nevner at dette mønsteret heter grankongle på norsk.
    Kunne du være behjelpelig med hvor jeg kan få tak i norsk oppskrift?
    Ha en fin søndags kveld.
    Med hilsen Ingrid
    Mail adr. iknudsea@online.no

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

