Håndplagg

Den omfattende og lekre boken Håndplagg til bunader og folkedrakter er lagt ut på årets mammutsalg til rundt halv pris – og den er et lite kupp. Avsindig lekre illustrasjoner gjør at boken fremstår som uvanlig gjennomført og det er en helt egen liten nytelse å bla i den. Lekkert, lekkert. Jeg syns riktignok at vel mange av modellene som vises er nokså like, men sånn er det gjerne med tradisjonsmønstre. Boken kan anbefales ubetinget – og la meg si at de følgende bildene er pur reklame: aldri har vel oppvaskhansker og grillvotter blitt presentert så delikat?

Oppvaskhanske?

Grillvott?

Jeg stiller meg imidlertid litt undrende til hvorfor forfatteren har valgt å beholde absolutt alle aspekt ved de gamle modellene da hun arbeidet seg frem til oppskriftene. Hvem vil ha hansker med pølsefingre?

Tjukke fingre, anyone?

En annen ting som jeg syns var interessant, er at kirkevottene dukket opp på en side i boken. Etter at jeg ble oppmerksom på disse har de liksom dukket opp under nytt navn på ulike steder – og så viser det seg at det har sin naturlige forklaring. Dette er altså et mønster som har eksistert på mange kanter av landet, ofte med det fellestrekk at de er blitt kalt for kirkevotter. Pene votter er det i alle fall, og kanskje dette er noe å tenke på for dem som deltar i diskusjonen om copyright på oppskrifter?

Kirkevotter

3 kommentarer »

  1. Ann said

    Ja, det er rart det der med de kirkevottene, det er på grunn av dem jeg oppdaget denne boka. Og nå – som deg – fikk den til halv pris på mammuten. Denne boka er virkelig et kupp🙂
    Spennende å se hva du får laget🙂

  2. HildeC said

    Jeg er enig, den boka er utrolig lekker. Å se dem som oppvaskhansker- og grillvotter har jeg ikke tenkt over før, men du er inne på noe. Men med oppvaskhansker som dette ville til og med jeg likt å vaske opp😀

  3. Alexandra said

    I would like a copy of this book. How do I find it? Please email me below.

    Many thanks,
    Alexandra
    appletree@frontiernet.net

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

