Har du fått snor i år?

Da jeg var liten hadde min far en virkelig god idé et år i februar. Jeg kan tenke meg det var omtrent i 1984, omtrent på den tiden jeg var i ferd med å fylle fem år. Han foreslo nemlig for min mor at jeg burde få en snor til bursdagen min.

Forslaget er veldig mye bedre enn det høres ut i utgangspunktet. En snor er den ultimate bursdagsbeskjeftigelse for en liten en som full av forventning våkner om morgenen og vet at i dag har hun bursdag. Snoren begynner under hodeputen og bukter seg gjennom hele huset. Den snor seg gjennom døråpninger, inn i skuffer, åler seg inn i komfyren, oppvaskmaskinen, opp på hattehyller, under sofaen, forserer trapper. På naturlige gjemmesteder underveis er presanger av ulik størrelse bundet fast til snoren. Happy birthday!

Jeg ble raskt veldig glad i snoren min og var utrolig forventningsfull når jeg våknet grytidlig på bursdagen. Snoren var alltid på plass, med utgangspunkt fra sengen min, og jeg hørte aldri at min mor var inne på rommet mitt for å legge den der. I løpet av årene har mamma prøvd å slutte med snoren, men gode vaner er vonde å vende. Så jeg har fått snoren tilsendt på studenthjem i utlandet, sendt som tilleggsbagasje med venninner som skulle på bursdagsbesøk og min kjære har montert snoren etter nøye anvisning fra mine foreldre. Det er blitt en tradisjon.

Nå som jeg stygt nærmer meg en alder som skrives med et tretall først, prøver mor og far å venne meg av med snoren. Derfor syns de det var på sin plass å la den ta litt av for siste gang. Når lillejenten fyller 29 år er det klart hun må få 29 presanger, fordelt på 2 snorer i foreldrehuset. Priceless!

Da hører det med at snoren bukter seg inn i steder man ikke har så lyst til å gripe inn i:

Do I want to go there?

Som stor jente er det lov å drikke vin mens man koser seg med snoren:

Skål

Den mest kontroversielle presangen som befant seg på snoren i år var nok denne:

Bambi til baby

Størrelse baby, type hint.

Som min kjære sa: det blir en stund til Malsen vokser inn i denne genseren, ja.

Det som i alle fall er udiskutabelt er at min mamma og pappa er de beste og at han småen som en gang skal gå med bambigenseren også kommer til å få snor på bursdagen sin.

2 kommentarer »

  1. Grethe T said

    Hei igjen. Koselig med slike tradisjoner da.. Og videreføre slike spennende begivenhet. Bambigenseren var jo riktig så søt, hint eller ikke.

  2. astrid said

    Fantastisk ide med snor! Hvis jeg noen gang får trøkt noen inn i bambigenseren, så skal de jammen meg få snor.🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

