Svoger-labber

Min kjære lille-svoger, som bor i utlandet og ikke ser oss så ofte, er litt motvillig fascinert av strikking. På den ene siden syns han tydeligvis at det er uutholdelig morsomt at et ungt menneske kan finne på å sette seg til med et strikketøy. Likevel interesserer det ham nok til at han forærte meg to nøster med garn til jul – så det er en viss interesse å spore for fagfeltet. Jeg syns han trenger et par skikkelig svigerinnestrikkede ull-labber.

Labber og en katt

Jeg valgte et litt enkelt sokkemønster, det veldig populære Blueberry Waffle Socks som strikkes i blogger landet rundt. Det ble dekorative og pene labber, som samtidig er maskuline nok til å passere hos de fleste menn jeg kjenner. Passformen er også veldig god, spesielt er jeg begeistret for den fikse og enkle hælen (jeg har et uferdig traume med short-rows-hæl liggende i et skap, skal manne meg opp til nummer to, en eller annen gang….). Jeg valgte raggegarn, dels av nysgjerrighet og dels fordi jeg ville være sikker på at sokkene ble store nok til et par svogerføtter. Grunnen til at jeg var litt forveten på raggegarn er at det ryktes i utallige blogger og hobbyforum at raggegarn er hardt og ekkelt og bortimot utålelig å strikke med, man får gnagsår og hull i fingrene og det er i det hele tatt ikke måte på. Da kan man jo ikke vente med å prøve selv! I ettertid får jeg si at jeg skjønner hvor kritikken kommer fra, selv om jeg på ingen måte er avskrekket fra å strikke flere raggepar. De har sin sjarm.

Malsen skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ekkelt å spise på raggegarn:

Inspector Malsen and the waffle socks

Vaffelragg

Garn: Mor Aase Raggegarn

Garnforbruk: 120 gram

Pinne nr. 3,5

Mønster: Blueberry Waffle Socks, et gratismønster tilgjengelig fra knitlist.com

Mersmak?: Litt mer variasjon enn med en enkel raggeoppskrift, samtidig så enkelt at man kan strikke i lunsjen, _samtidig_ som man er med i samtalen om bensinpriser og fotball og husbygging.

Legg igjen en kommentar

