Urchin = urk

Urchin and me

For en dum lue denne Urchin-saken ble. Jeg var på jakt etter et lue-mønster som ble strikket på tvers, for å få litt bedre effekt av de relativt korte fargeskiftene i Uruguay-garnet fra handpaintedyarn.com. Av de oppskriftene jeg fant, virket Urchin som det beste alternativet, selv om jeg egentlig har forkastet oppskriften og luen som stygg tidligere og selv om jeg ikke egentlig har vært betatt av de mange versjonene som ligger i diverse blogger og på Ravelry.

Jeg hadde jo rett i at Urchin ikke var noe for meg. Jeg hatet oppskriften fra det øyeblikket den første kilen var strikket og mislikte intenst å strikke på luen. Den eneste grunnen til at den ble ferdig var vel at jeg tvilte på hvor godt garnet ville tåle å bli rekket opp gang på gang. Det er mulig at Handspun Bulky fra handpaintedyarn ikke var det mest egnede garnet til en Urchin, for selv om dette garnet har mange dyder, så er det fullstendig og totalt uten elastisitet. Og elastisitet er en fin ting når man driver med forkortede rader.

Jeg kommer nok til å bruke den, men jeg kommer aldri til å elske den. Sånn er det bare.


Urchin

Urchin

Garn: Handspun Bulky fra handpaindedyarn.com, farge “Lettuce violet”

Garnforbruk: 70 gram / ca 30 kroner

Pinne nr.7

Mønster: Urchin fra Knitty

Mersmak?: På ingen måte, verken prosessen eller resultatet falt i smak

2 kommentarer »

  1. anjapanja said

    Jeg er helt enig i dine betraktninger. Jeg brukte pinne nr.6, men fant aldri ut om jeg strikket for stramt eller for løst, om det var garnet eller oppskriften det var noe galt med.

    Ellers vil jeg si at det gikk ganske fint å strikke en hals av dette garnet, selv om det seg ut ganske mye…:-/ Kanskje litt mindre masker neste gang…

  2. Unsepus said

    Handspun Bulky har i alle fall én fordel, dersom man vet å benytte seg av den: den går ganske bra ut i størrelse etter vask og bruk! Etter et bad i vann og milo og litt halvveis hardhent strekking og krysting er Urchin i alle fall blitt løsere og større. Og litt mer likanes.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

