Romjulsstrikking

Jeg var så begeistret over meg selv etter at jeg faktisk ble ferdig med julegaven til min mor, at jeg allerede samme kveld satte i gang og nøstet opp et av hespene jeg har hatt liggende urørt etter en tur til Hillesvåg ullvarefabrikk i oktober. I løpet av romjulen er jeg nesten blitt ferdig med nedre forstykke på en gammeldags «Ladies jumper»:

Vintage “Ladies jumper”

Oppskriften er hentet fra boken «Knitting Fashions of the 1940s: Styles, Patterns and History». Dette er en veldig kjekk bok med strikkeoppskrifter fra Storbritannia i årene før og etter andre verdenskrig. I tillegg til moderniserte oppskrifter på strikkeplagg, gir boken interessant informasjon om hvorfor og hvordan moten ble preget av materialmangel og alternative løsninger. Boken inneholder ca 50 oppskrifter, hovedsaklig til dame, men det er også en del plagg til herrer og barn. Oppskriftene er alle presentert med det gamle bildet fra originaloppskriften, et nytt bilde av den moderniserte modellen og detaljert og grei fremgangsmåte for selve strikkingen. Mange av modellene er endret ganske mye, dessverre slik at litt av den gamle sjarmen forsvinner – men heldigvis ikke mer enn at man med små grep kan «demodernisere» igjen.

En del har med rette kritisert boken for å bære et visst preg av hastverksarbeid – den aller største svakheten er etter min mening at oppskriftene kun gis i én størrelse, og at det ikke oppgis spesielt gode mål for denne størrelsen. For en nokså gjennomsnittlig bygget frøken som meg kan sannynligvis de fleste oppskriftene brukes uten særlige endringer.

Et større problem er jo dette med hvilket garn man skal velge. Forfatteren har gitt konkrete garnforslag for hvert prosjekt, men dette er selvsagt garntyper som ikke er så lett å få tak i i Norge (og kanskje spesielt ikke hvis man har som målsetning å bruke opp av alt garnet man har liggende hjemme!). Jeg fant ut at jeg skulle våge meg på Hifa 2 ullgarn til denne genseren, det er et tynt garn som angivelig skal bli mykt og deilig så snart det er vasket og man begynner å bruke plagget. Så langt virker det litt hardt og stikkete, men jeg skal gi det en sjanse. Det er i hvert fall behagelig å strikke med.

1 kommentar »

  1. anjapanja said

    Jeg er veldig spent på å se den ferdig🙂 Og gratulerer med ditt første genserprosjekt! Jeg har nå kun én knappestolpe igjen på jakken jeg har strikket i Hifa 2. Jeg er spent på å se hvordan garnet blir etter vask og litt bruk, men det var veffal veldig bra å strikke med.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

