Ferie 3/3: Stricken

Da er jeg kommet til den siste posten jeg har tenkt å skrive om førjulsferien min i Tyskland. Og den handler faktisk om strikking. Ettersom jeg er som jeg er, nemlig litt forkavet og med fullstendig urealistiske tanker om tidsforbruk og ikke minst helt uvillig til å begynne på ting før det egentlig er for seint, så fikk jeg anledning til å gjøre noe _helt nytt_ i løpet av ferien. Jeg har strikket offentlig, både på fly og på tog! Nr 2 av pulsvarmerne jeg hadde tenkt å gi til vertskapet vårt var bare så vidt påbegynt da vi forlot Bergen, men ble faktisk ferdig før vi var fremme i Hannover noen timer senere. De ble meget godt mottatt og brukt hver eneste dag mens vi var der:

Pulsvarmere med perler

Disse pulsvarmerne var veldig greie å strikke, det er et standardmønster med kun rettstrikk, hvor man strikker en kile til tommelen ved bruk av forkortede rader (short rows). Det er fritt frem for perler eller ikke, mønster eller ikke og med litt eksperimentering kan man fint bruke tykkere pinner og tykkere garn. Mine er strikket i babyull på pinne nr. 2 1/2, det gikk med ca 35 gram. Det beste av alt var at både garn og perler kommer fra garnkurven, så ingen innkjøp var nødvendig.

I løpet av ferien ble det klart at strikking og håndarbeidsglede smitter! Den ene delen av vertskapet proklamerte ganske raskt at hun ville at jeg skulle lære henne å strikke, hun hadde glemt ut kunstene fra barneskolen. Det var litt vanskelig å spore opp en ok garnbutikk i Hannover, men vi fikk tak i pinner og et garn som til nød kunne passere til nybegynnerbruk og fikk satt i gang med tøflestrikking. Jeg skal ikke si at de ble veldig lekre, men varme og gode kommer de helt sikkert til å være😉 Jeg var selv flink og kjøpte kun med meg 3 (øh, nei, det var visst 4) nøster garn – aller mest fordi sokkegarn ikke fristet veldig og sokkegarn tydeligvis er det det selges mest av i Tyskland. Opal og Regia koster forøvrig omtrent det samme som her, så ingen virkelig grunn til å stappe kofferten full.

Siden det er jul tenkte jeg også at jeg skulle dele oppskriften på pulsvarmerne med dere, den sto i Norsk Ukeblad nr. 47 2007. I ordentlig strikkefelleskapsånd oppfordrer faktisk bladet til at man bør dele oppskriften med dem man eventuelt strikker pulsvarmere til! Sånt liker jeg.

Pulsvarmere med perler

Alle pinner strikkes rett

Venstre pulsvante:

Legg opp 44 m på doble pinner.

Strikk 16 riller (1 rille = 2 pinner rett)

Øk til tommel: Strikk 13 m, snu, strikk 3 m (la de siste 10 m stå, dette blir stykket over tommelåpningen), snu

Strikk 5 m, snu, strikk tilbake

Strikk 7 m, snu, strikk tilbake

Strikk 9 m, snu, strikk tilbake

Strikk 11 m, snu, strikk tilbake

Strikk 9 m, snu, strikk tilbake

Strikk 7 m, snu, strikk tilbake

Strikk 5 m, snu, strikk tilbake

Strikk 3 m, snu, strikk tilbake

Klipp av tråden

Tre på perler

Strikk de 10 maskene som sto igjen over tommelåpningen, strikk 4 riller over disse 10 m

Strikk deretter over alle m og strikk inn perler etter ønsket mønster

Du trenger ca 29 riller over håndbaken

Fell løst av

Høyre pulsvante

Denne vanten strikkes «speilvendt», tre altså perler på garnet før du legger opp

Legg opp som på venstre, men begynn med 29 riller med perler etter ønsket mønster

Strikk deretter tommelkile

Avslutt med 16 riller

Pulsvarmerne sys sammen til slutt og man kan eventuelt hekle en picotkant rundt åpningen foran.

Legg igjen en kommentar

