Ferie 2/3: Weihnachtsmarkt

Det er litt rart at tradisjoner som står utrolig sterke i noen land, er fullstendig fraværende i andre land. Det er ikke mulig å ferdes i Tyskland i førjulstiden uten å legge merke til at det finnes store, flotte julemarked i alle byer. De store byene har flere marked, det finnes alltid ett like utenfor jernbanestasjonen, i Berlin har man til og med laget et spesielt for de som mottar sosialstøtte – der viser man HartzIV-kortet sitt og får innpass på et julemarked med rimeligere priser. Med andre ord en tradisjon som står uhyre sterkt og som ingen tysker kan forestille seg førjulstiden uten.

Eller?

Det har kommet meg for øre at mange syns at julemarkedet er blitt litt vel kommers, at det bare handler om å spise bratwurst og drikke seg full og betale uhørte summer for ekte tysk håndverkskunst made in China. At det kanskje er blitt litt moderne og snobbete for de som føler seg litt finere enn Otto Normalbürger å rynke på nesen over at det står folk tett i tett med roser i kinnene mens de drikker varm, krydret vin midt ute på gaten.

Nå tar ikke dette gleden ved et ordentlig julemarked fra meg. Jeg er stor tilhenger av at alle må få gjøre som de vil, og dersom det finnes mennesker som finner glede i å se ned på meg fordi at jeg syns det er kjekt med Weihnachtsmarkt og Glühwein og alt som hører til, ja, da er det egentlig bare fint for dem. Whatever rocks your boat, baby. Ingen skal fortelle meg at det ikke er litt deilig at det i en hel måned er fullstendig lov å drikke vin når som helst på dagen, gjerne både før og etter en handletur og spesielt i forbindelse med julegaveinnkjøp. Til den nette sum av maks 16 kroner koppen. Oh, baby!

Det er sant:

Glühwein-skilt

Jeg setter også stor pris på det kitchy elementet ved julemarkedene. Det skal skinne og glimre og noen ganger blinke litt også. Hvem sier at ikke Jesusbarnet og Rudolf kunne blitt gode venner?

Rudolf på vei til kirken

Men det beste av alt er jo at man selv på et overfylt julemarked alltid kan finne seg en liten krok for seg selv.

Hjerte-smerte

3 kommentarer »

  1. anjapanja said

    Jeg vil også drikke glühwein hele dagen og henge rundt på kitchy julemarked!!😀

  2. mimouna said

    Det der var litt større forhold enn hos oss, ja!

    Angåene julemessen jeg var på så var den annonsert stort sett i nærområdet. Og så drev jo jeg litt PR for den på bloggen min og inne på Hobbyboden/HobbyForum. Enig i at det kan være vanskelig å finne ut av hvor og når messene er, synd hvis man er interessert i å delta.

  3. HildeC said

    Jeg syns det høres helt herlig ut jeg – og snobber vil man jo alltid finne alle steder uansett🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

