En god og en dårlig

I sommer bestilte jeg en stor og deilig pakke med bøker fra Amazon – noen bøker som jeg hadde hørt og lest om, og noen som Amazon foreslo på grunnlag av det jeg hadde i handlevognen. Jeg liker et godt litterært eksperiment, så jeg kjøper nesten alltid inn litt som jeg ikke har hørt noe som helst om. Noen ganger er det vellykket og noen ganger er det bare kjedelig. I de tilfellene hvor det er kjedelig pleier jeg å huske på noe som norsklæreren min på videregående pleide å si: liker du den ikke, så leser du den ikke ferdig. Nå har jeg ikke lest gjennom hele sommerens bokpakke ennå, men jeg har foreløpig rukket å finne en som jeg elsket og en som bare var tull.

Harris og Setterfield

Som regel skriver jeg ikke så mye om hver bok jeg leser, jeg fører dem bare inn i boklisten. Men noen ganger får jeg lyst til å skrive noen linjer, som regel i møte med et av ytterpunktene på min personlige og høyst subjektive kvalitetsskala for litteratur.

The Good

The Thirteenth Tale av Diane Setterfield er vel blitt en salgssuksess i mange land, men det i seg selv trenger jo ikke å bety at historien faller i smak. Men guri som den falt i smak! Denne boken har nemlig litt av alt: den har tvillinger, både bortkommne og andre, uansvarlige voksne, bråmodne og forsømte barn, hemmeligheter, skandaler, snilt tjenerskap og forfyllet herskap og ikke minst spøkelser. Litt viktoriansk, litt gotisk i stilen, man må tenke på klassiske romaner av Austen og Brontë-søstrene, spesielt Jane Eyre, som det refereres mye til i boken. Fortellerstemmen og fortellerstilen er helt spesiell og veldig velykket, på en eller annen måte får Setterfield fortellingen til å virke litt tidløs. I begynnelsen var jeg rett og slett usikker på hvilken tid rammefortellingen var lagt til. Og hva handler det om? En bokinteressert datter av en antikvarbokhandler blir oppsøkt av en eksentrisk og supermystisk suksessforfatter som ønsker at hun skal skrive biografien hennes. Og hun lover å fortelle hele sannheten denne gangen. Det er ikke storslått litteratur, men det er spennende og gøy lesning.

The Bad

Amazon hadde mye godt å si om hvor fantastisk og vittig Jane Harris’ roman The Observations er. Jeg har også merket meg at den er oversatt til norsk, noe som i hvertfall antyder at den blir sett på som lesverdig. Men akk. Kjedelig historie, oppkonstruert språk og nei, det var bare ikke vittig. Denne boken likte jeg faktisk så dårlig at jeg har tenkt å kvitte meg med boken, og det sier en del.

The Ugly

For ikke å bryte Sergio Leone-symmetrien min, vil jeg som en bonus tilby mine meninger om en nokså opphauset liten fille av en bok som jeg har hørt fra mange hold at skal være «heeeelt fantastisk». Jeg er uenig. Den er meget datert, den inneholder halvveise oppskrifter på stygge ting og den burde holdt seg på syttitallet, der den hørte hjemme. (Jada, det er den høyt aktverdige Elizabeth Zimmermann jeg snakker om, hvordan KAN jeg?😉

Knitter’s Almanac

3 kommentarer »

  1. Bea said

    Har lest mykje om den almanacboka eg òg.. men har ikkje lyst til å kjøpe den før eg har fått sett igjennom den. Kjøper sjeldent bøker på nett, nettopp fordi eg er redd for at dei er litt «oppskrytt»..🙂

  2. Unsepus said

    Bea: Jeg skal på ferie i en ukes tid, men når jeg kommer tilbake igjen kan jeg scanne et kapittel av almanakken og legge ut, så kan du jo se selv hva du syns🙂

  3. Bea said

    JA! Det høyres greitt ut!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

