Pay it forward

Jeg leste nylig en artikkel på nettet som fikk meg til å tenke på at det kan være greit for de fleste av oss å være litt mindre suverene. Mange ganger i løpet av en vanlig uke føler jeg meg litt sånn:

Geflügel mit Perlen

Litt bedre, litt fornuftigere, litt smartere, litt viktigere, litt mer priviligert.

Da er det en fin motvekt å komme litt ned på jorden igjen og skjenke de som står der med alle de kjipeste forutsetningene i verden (jeg trenger et norsk ord for «Arschkarte»!) en tanke. Jeg har sett at noen bloggere leker noe de kaller «Pay it forward», hvor de sender hverandre små håndarbeid i presang. Mitt forslag er et annet, skåret over samme lest: bruk de pengene du hadde tenkt å bruke på juleblader, garn og annet dilldall du ikke trenger og lån dem til noen som som har håp og tiltakslyst, men som dessverre er født i feil krok på jordkloden. Og når de betales tilbake, så låner du dem ut en gang til.

Alle kjenner til konseptet med mikrokreditt etter at Yunus og Grameen Bank vant Nobels fredspris i 2006. Det er kanskje litt mer ukjent at det er så lett for folk flest å være med som långiver. Denne artikkelen i Dagbladet forklarer fremgangsmåten greit. Pay it forward!

(Bildet av den fine fuglen med perlekjede er laget av den meget talentfulle tyske kunstneren Michael Sowa. Han har de mest skurrile og surrealistiske motivene man kan tenke seg, alltid med duse, nydelige farger og myk strek. Elsker Sowa.)

1 kommentar »

  1. HildeC said

    Jeg har hørt om mikrokreditt og Grameen Bank, men jeg var ikke klar over at dette var noe man kunne delta ift selv. Takk for tipset og god helg🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

