Gullet skal hem

…det vil for meg si: noe skal bli ferdig, og det snart! Det er blitt veldig høstrig og kjølig og jeg gleder meg som en unge til å kunne nyte kulden iført mitt nye regnbuefargede sjal. Det blir nok en liten stund til, men jeg er i alle fall over halvveis:

Regnbuesjal

Det er strikket i Mohair Lux fra Idena, det er et virkelig deilig mohairgarn. Det er mindre fluffy enn mange mohairgarn, noe jeg håper vil medføre at det også røyter mindre. Jeg har vært litt bekymret for om det kommer til å klø og stikke, men jeg er så begeistret for fargespillet i sjalet at jeg nesten tror det kommer til å være av underordnet betydning.

Frilly har stått på stedet hvil siden vi var på hyttetur for noen uker siden, jeg tror det er et strikketøy som passer best å holde på med når katten ikke er til stede. Det er en julepresang, så det har ingen bråhast. Jeg strikker i Babysilk fra Du store alpakka og vurderer å bruke enten mohair eller Faerytale til sidekanten. Jeg liker dette mønsteret veldig godt og kommer helt sikkert til å strikke et sånt skjerf til meg selv også. Passende prosjekt for et av nøstene fra handpaintedyarn.

Uferdig frilly

Men jeg har fått ferdig en liten miniting innimellom da. Fant ut at en calorimetry var på sin plass nå til høsten:

Calorimetry

Mønsteret er fra Knitty og garnet er Fotrama alpakka. Dette er uten tvil det deiligste og mykeste alpakkagarnet jeg noensinne har tatt i! Det er litt tykkere en Drops sin alpakka og jeg syns det føles litt glattere og hårer mindre også. Vitale specs for calorimetry’en (eller «hårbåndet», som jeg foretrekker å kalle det) er:

Garn: Fortrama alpakka (100% alpakka)

Garnforbruk: ca 20 gram / ca 20 kroner

Mersmak?: nja. Det var et enkelt og greit strikketøy, men jeg er litt spent på om hårbåndet er noe særlig praktisk i bruk.

2 kommentarer »

  1. anjapanja said

    Hvor kjøpte du det fine alpakkagarnet? Jeg er litt lei Drops sin nå, så er klar for noe nytt. Og om hårbåndet er praktisk i bruk? Definitivt. Jeg foretrekker det ofte fremfor en hue. Veffal hvis man har oppsatt hår eller en litt rufsete frisyre.

  2. innfall said

    Alpakkagarnet er kjøpt hos Pinnsvin Design. De hadde mange fine farger🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

