Enarmet banditt

Jeg har en onkel og en far som er skikkelige morrokråker. Synes de selv. Helt siden jeg var liten jente kan jeg huske at min onkel har begynt å snakke om raglanfelling så snart han har sett et strikketøy, helst med påtatt interesserte og forståsegpående fakter. Helt uten å kunne strikke en maske har han gjennom årene høstet overraskelse, beundring og nysgjerrighet blant strikkende kolleger, bekjente og venner. De har alle tenkt «jammen, han kan jo strikke! Han forstår seg på raglanfelling.» Nær familie kjenner ham selvsagt mer enn godt nok til å kalle bløffen, raglanfelling kan han gjerne et og annet om, det han kan aller best er imidlertid å snappe opp fengende bruddstykker.

Nok om min onkel. I helgen ble det snakk om raglanfelling igjen, og min far lanserte det jeg trodde var en skikkelig røverhistorie om en mann med bare én arm og forfengelige tendenser. Og jeg ble nysgjerrig og kan herved presentere historien om the lord of top- down.

Lord Raglan

Dette er nemlig Lord Raglan. Han var en aktiv kar i Krimkrigen midt på 1800-tallet, samme krig som Florence Nightingale tok seg av sårede soldater i. Kildene jeg har funnet sier litt forskjellig om akkurat hvordan det gikk til at Lord Raglan mistet en arm, noen sier at den forsvant i slaget ved Waterloo, andre skylder på Krimkrigen. Det som i alle fall er sikkert er at Lord Raglan mistet en arm i kamp, og at skredderen hans designet en jakke med en spesiell søm som gikk fra under ermet til skulderen, slik at det skulle være lettere for en enarmet banditt å få den på seg. Voíla, I give to you the raglanfelling.

Hvem skulle trodd at han far hadde rett?

2 kommentarer »

  1. trultelene said

    He he ja foreldre vet mere enn vi tror har jeg skjønt.. glis..

    Så du etterlyste babybootisene, men kan ikke sende de til deg uten mailadressen…

    Ha en herlig og kreativ helg..

  2. Ann said

    Ja, den familien. Hva de har fortalt meg og hva jeg har presentert videre til verden som fakta skal vi la ligge her *rødme*. Koselig onkel og far du har, uansett😀

    Ja, hvorfor ikke starte på ‘Sea Mineral Mittens’? 2 mm pinner og fem forskjellige garnfarger … det er alt som kreves.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

