Litt sprøtt

Etter at jeg i et tidligere innlegg etterspurte litt engasjement og ettertanke rundt opprinnelsen til garnet vi strikker med, fikk jeg en interessant kommentar fra HildeC. Den var interessant både fordi den sammenfalt med det jeg mener selv og fordi den anbefalte et for meg nytt nettsted: handpaintedyarn

Hos handpaintedyarn selges håndspunnet og håndfarget garn produsert i et forbrukerlag på bygden i Uruguay. Dette kooperativet er familiedrevet og skaper arbeidsplass og inntekt hovedsaklig til kvinner. I følge informasjonen på nettsiden deres er garnet farget med naturlige fargestoffer fritt for kjemisk dilldall. Etter å ha googlet litt rundt fenomenet håndfarget garn fra Sør-Amerika viser det seg at det er en god del aktører som er inne på dette markedet, den mest kjente er nok Manos del Uruguay.

Jeg ble litt nysgjerrig på dette garnet, både fordi de hadde et godt utvalg av garn i nydelige farger og forskjellige kvaliteter og fordi prisen var forbausende vennlig. Så da kan man jo tenke seg selv til hva som skjedde videre. Veni, vidi, visa.

Imidlertid slo det idiotiske i situasjonen meg litt da jeg sporet pakken min hos DHL:

Uruguay, dhl

Dette er mitt garn, født på bydgen i Uruguay, sendt fra Montevideo, mellomlandet i Buenos Aires. Hvem vet hvor det er nå. Men at det skal til Bergen, på den andre siden av jordkloden, det er i alle fall sikkert. Og jeg skal døpe det Globetrotter-garnet.

Selv om jeg er litt i villrede nå:

  • har jeg gjort et bra rettferdig-handel-kjøp i og med at jeg har kjøpt av en lokal og rettferdig produsent?
  • eller har jeg bare bidratt til langreiste-produkter-karusellen i og med at garnet mitt flys jordkloden rundt?

så er det i alle fall spennende og eksotisk med garn som har vært mange steder jeg nok aldri kommer til å komme meg. Så jeg er fornøyd, selv om jeg nok kommer til å få se hoderisting hjemme når pakken ankommer.

Her er en omtale av en av garntypene til handpaintedyarns, det er mange norske og utenlandske bloggere som også har latt seg lede ut i fristelse og fortalt om det etterpå, så jeg satser på at jeg har gjort et fornuftig kjøp.

6 kommentarer »

  1. anjapanja said

    Jeg kan ikke fri meg fra å tenke: «stor ståhei for lite garn…»

  2. HildeC said

    Det er vanskelig dette her, med å være både rettferdig og miljøvennlig. Jeg syns det er vanskelig fordi jeg hele tiden mangler kunnskap om produktene jeg kjøper, og fordi jeg ikke kan nok om miljøvern og miljøvennlig produksjon av varer. Jeg tenker i utgangspunktet at du har handlet rettferdig, men ikke miljøvennlig (langreist). Men siden de ikke bruker kjemikalier i fargingen, så har du kanskje vært miljøvennlig allikevel? Jeg syns det blir umulig å avgjøre, fordi jeg vet ikke hva som er verst: Langreist eller garn behandlet vha kjemikalier? Hva så med norsk garn? Kortreist, MEN behandlet med kjemikalier? Og er det rettferdig globalt sett å bare handle i sitt eget land? Dette har også et kjønnsperspektiv, i med at det er hovedsaklig kvinner som får inntekten i Uruguay. Det sies vel at noe av det mest fornuftige man kan gjøre i fattige land er nettopp å skaffe kvinnene et levebrød. Her kan man gå rundt og rundt og rundt i argumentene, og jeg ender opp med flere spørsmål enn svar. Men jeg syns at det er veldig interessant at du faktisk tar opp spørsmålene. Imens så får man bare nyyyyte det alldeles deilige garnet fra Uruguay🙂

  3. anjapanja said

    Hvilket garn kjøpte du? De hadde mye forskjellig på nettsidene sine.

    Man kan vel også se på dette som en form for bistandsarbeid? Direkte fra kvinne til kvinne. Og jeg tror egentlig at passasjertrafikk utgjør en større trussel mot miljøet enn varetransport. Det er vel strengt tatt mer nødvendig å få fraktet varer rundt jorden enn at nordmenn nå skal komme seg til Thailand flere ganger i året, fordi kanariøyene bare er så «ut».

  4. hegebee said

    Det handler vel om å i bunn og grunn være bevisst på sine valg? Hvis en kaster seg over alle nye strikketrender, og bestiller ull fra land som f.eks Tyskland når vi produserer mye ull her hjemme, synes jeg det er tullete. (jmf; Wollmeise) Alpakkadyret har vi dessverre ikke i Norge, så jeg betaler gjerne det det koster for å få dette garnet fraktet hit! Og til sist; av og til må jo vi strikkeentusiaster snope litt også… håndfarget garn er deilig!

  5. Ann said

    Enda et moment som gjør ting mye mer komplisert enn det er til å begynne med: Dette sjalet har jeg strikket i garn fra handpaintedyarn. Akkurat nå ligger det ute på qxl til inntekt for Rosa sløyfeaksjonen. Så garnet er altså produsert av kvinner for kvinner som elsker å strikke for kvinner som får brystkreft.
    Som alle politikere vet så er det ingen ting her i verden som er lett😉

    Jeg syns det var flott du kjøpte garnet, og håper du blir like fornøyd med det som jeg har vært. Og neste gang du skal bestille, gi meg beskjed så kan vi bestille sammen siden vi bor i samme by.

  6. innfall said

    Takk for kommentarer og innspill, interessant å se hva andre tenker om dette. Selv har jeg har kommet frem til at jeg har gjort et godt kjøp og at det riktigste man kan gjøre for bedrifter som handpaintedyarns er å handle fra dem. Og nå er jeg bra spent på å få pakke i posten…

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

