Begynne is the better ferdig

Min kjære nevner vanligvis strikkingen min med følgende alternerende kommentarer:

  1. Du gjør aldri noe ferdig
  2. Hvor mange nye prosjekter skal du begynne på?
  3. Du trenger ikke mer garn
  4. Kan du ikke strikke noe av det garnet du allerede har fylt opp leiligheten med?
  5. Hva er det som ligger i vesken din? Et garnnøste?
  6. Malsen har i alle fall glede av garnet ditt
  7. Du er besatt
  8. Når skal jeg få den andre sokken min?

Noe sant er det jo i det, spesielt dette med at jeg begynner på nye strikketøy før jeg får gjort andre ferdig. Det er mye gøyere å lete etter et fint mønster enn å strikke videre på et man allerede har forstått. Det er gøyere å kjøpe nytt garn enn å bruke det som ligger hjemme. Og ofte er det gøyere å tenke på hva man skal lage enn det er å faktisk lage det.

Men. Høsten er jo en tid for gode forsetter og etter at vi fikk katt er det blitt mye uorden i garnkurven (de rosa nøstene er mest populære…), så det kan være på sin plass med et regnskap over påbegynte, ferdigstilte og påtenkte prosjekter for siste halvår i 2007.

Ferdig:

Uferdig

  • heklet sjal i rosa mohair med perler (påbegynt høsten 2005!)
  • Strikket labb i selvstripende Regia Stretch (én er ferdig!)
  • Lite sofateppe i bølgemønster, strikket i lilla og beige Rubin superwashgarn
  • Pulsvarmere i svak gul alpakka fra Drops
  • Sjal i havskum/påfuglmønster, strikket i flerfarget mohair lux fra Idena

Påtenkt

  • Genser/vest fra Stefanie Japels bok Fitted Knits (dette er en erstatningsgenser for en påbegynt og opprekket genser strikket fra et 80-tallsmønster som ikke var kompatibelt med min hjerne)
  • Flere tøfler
  • Labb nr 2 i selvstripende Regiagarn
  • Hals med knappelukking i tykt og mykt Løvegarn kjøpt på tilbud
  • Diverse mindre julepresang-prosjekter
  • Sjal i alpakka

Får vel nesten si som i går: vi får se da. Listene har en tendens til å forandre seg underveis. Og jeg står på mitt: høsten passer til strikking!

Røde blader fra Göttingen

5 kommentarer »

  1. Grethe T said

    Hehe, oss håndarbeidfantaster imellom; du er ikke alene om slike ting… Lykke til med både uferdige og påtenkte prosjekter.

  2. anjapanja said

    hehe. jeg har ikke tenkt å sette opp en slik liste en gang… Er ikke bra med for mye oversikt. Men jeg tror nok at jeg har en del uferdige ting liggende rundt omkring, ja.. Jeg har heldigvis en som har skjønt at man ikke oppnår noe annet med kommentarer enn misstemning i heimen…😉

  3. Grethe T said

    Heisann. Ja, den Mariusgenseren er bare helt nydelig. Er helt enig med deg angående de tradisjonelle mønstrene, og helt herlig med nye vrier på disse. Det er så god passform med to rett og to vrang. De «gamle» blir store å ha på seg i forhold. Det som er aberet er at å strikke to rett og to vrang kan bli litt vel ensformig i lengden, og det er nettopp det som holder meg fra å strikke Setesdalsgenseren, som også er kjempefin. Bra du minner meg på den, fordi mønsteret skal jeg ta med til søster. Mønsterheftet heter «til fjells,» og er fra SandnesGarn. Nummer 0611 barn/voksne. Flere fine modeller i det heftet (gratisreklame her nå). Lykke til hvis du skrider til verket..

  4. Ann said

    Du har en litt streng mann, syns jeg? Samler ikke han på noe som helst, som han kan kjenne seg igjen i?

  5. innfall said

    Hehe🙂

    Ann, det er ikke så strengt som det høres ut, det er mer en form for kjærlig «mobbing». Omtrent sånn som jeg er når min kjære er på fjerde timen foran datamaskinen, oppslukt i Championship Manager😉

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

