Individuell strikking

Oppskriftshefter

Er strikking en personlig sak som man driver med på bakgrunn av smak og behag og egne preferanser, for ikke å snakke om eget ferdighetsnivå? Eller er det en kanal for nøyaktig etterligning av de store garnleverandørenes mønsterforslag og garnutvalg? Jeg tror at svaret gir seg selv, både for de som driver med håndarbeid og de som syns at sånt er for gamle tanter. Man gjør som man selv vil, det er hele grunnforutsetningen for å holde på med håndarbeid!

Nettopp derfor er det meg en GÅTE at det fremdeles er slik at man ikke får kjøpt mønsterhefter uten å samtidig kjøpe inn garn fra samme leverandør! Hva i alle dager er det garnprodusentene tenker på?? «Å nei du, vi kan ikke selge deg et hefte med en 10-12 oppskrifter i uten at du handler inn garn til minst en av oppskriftene. Du kunne jo finne på å strikke dem med et annet garn! Du kunne jo finne på å bare kjøpe heftet og aldri ville strikke noen av oppskriftene! Vi har funnet på en lurere måte å organisere dette på: vi priser det stakkarslige tynne heftet like dyrt som en bok, vi legger inn garnreferanser ustanselig, OG vi tvinger deg til å kjøpe garn samtidig!»

Jobber Dilbert i disse selskapene?

Jeg synes det er uhørt. Det er det samme som at man ikke skal få kjøpe seg en kokebok uten å samtidig kjøpe inn maten man skal lage måltidene med. Strikking er en levende hobby, oppskrifter vandrer, alle endrer litt på dem for å tilpasse til sine behov. Garnprodusentene ville nok TJENT på å distribuere oppskriftene for en billig penge, for svært mange vil foretrekke å strikke med anbefalt garntype. Jeg oppfordrer alle til å holde seg langt borte fra oppskrifter som kun er tilgjengelig med forhåndsdiktert garn! Kjøp en bok i stedet, det handler jo aller mest om inspirasjon!

Men jeg har jo vært uerfaren jeg også, så i helgen har jeg begynt på mitt første sokkepar, strikket med selvstripende Regia-garn som jeg måtte kjøpe fordi jeg hadde lyst på heftet «Gøyale sokker». Garnet er jo fint da, men det er liksom prinsippet…

Sokker

Malsen har hjulpet til.

Strikkemalsen

3 kommentarer »

  1. Grethe T said

    Heihei. Ditt siste innlegg er absolutt betenkende ja. Kan sammenlignes med når vi kjøper kjøkkeninnredning. Da må man bestille dørhåndtak i tillegg – heldighvis slipper vi akkurat det når vi skal kjøpe oss ny bil da. Biler har inkludert håndtak. Dører til hus må vi også kjøpe til håndtak. Rart hvordan man skulle klart å fått opp dørene uten håndtakene? Det burde nok vært med i prisen. Ikke så lur den regelen om å må kjøpe garn til mønsterheftet nei. Litt handlefrihet har vi behov for. Ha en fin søndag.

  2. anjapanja said

    Ja, dette gjør meg så sint! Men det virker jo som at noen av distributørene/butikkene også synes dette er en håpløs praksis, for jeg har ofte sluppet unna med å kjøpe ett nøste sammen med to-tre kataloger. Men garnprodusentene skyter jo seg selv i foten, for jeg henvender meg nå heller til garnstudio / drops enn å kjøpe kataloger. Og garnet kjøper jeg etter innfallsmetoden😉

  3. fragaria said

    Har faktisk opplevd at damene så litt rart på min mor som ville ha helt andre farger enn de som sto i den utvalgte oppskriften- vi hadde bare funnet oss et mønster som var fint i formen, og så skulle vi strikke mariusgenser av det (I og med at når hun prøvde seg på mariusgenser 12 år så var den for stor for min far…:/ ).

    Kanskje vi burde finne det minste som finnes i hvert blad, et pannebånd for eksempel, og på trass alltid si at vi skal ha garn til det? hihihi…🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

