Malsen som liten, Malsen som stor

Etter uker og måneder med psykisk terror fra min kjære samboer ga jeg i går fullstendig etter og gikk med på at det kunne være en god idé at vi tok oss en tur til dyrebeskyttelsen for å se på pusekatter. Og la meg si med en gang: en tur til dyrebeskyttelsen for å SE på pusekatter kan ikke bli annet enn totalt mislykket. Det finnes ikke et menneske i verden med normalt velutviklet hjerte som vil være i stand til å gå ut igjen uten minst én katt i håndvesken. Det går bare ikke an.

Så nå bor vi sammen med Malsen, gutt i førskolealder med sans for å gå under badekaret.

Malsen
Det var vanskelig å velge blant alle de utrolig snille og skjønne kattene som holdt til hos dyrebeskyttelsen, men Malsen smeltet hjertet vårt da han uten frykt gikk bort i kurven til en mannevond og sur katt og forsiktig susset på snuten, for så å trekke seg underdanig tilbake da sintekatten responderte med rasende fresing. Vi tenkte nemlig allerede da på at Malsen skulle introduseres til tantene sine Pus og Pus.

Pus og Pus
Pus og Pus, som på papiret heter Murre og Magrete, er resultatet av min evne til å få viljen min i ungdomsalderen. De er nå to modne damer på 11 og snart 12 år som hjemme hos mine foreldre lever et liv i gjensidig ignorerende arroganse. Det soves ikke på samme stol, det lekes ikke med hverandre, men det spises sammen. Man venter nemlig ikke med å spise, uansett hva slags selskap maten må inntas i. Nå som Malsen er kommet inn i familien må Pus og Pus forsone seg med at han kommer til å tilbringe ferier hos dem – vel og merke kun dersom de ikke viser tendenser til å ville ta livet av ham.

Heldigvis er Malsen en sindig og høflig liten kar, så etter å ha forsøkt å susse tantene på snuten etter tur og ha fått beskjed om å hutte seg til helvete eller helst enda lengre vekk, bestemte han seg heller for å utforske omgivelsene og sjarmere de tobeinte. Selv om det jo er forstyrrende når tante Evil og tante Evil Canevil stirrer olmt på deg og freser irrettesettende.

Vi lurte veldig på hva han skulle hete, og «Malsen» var et navn som i grunn kom naturlig. Malsen er en figur som levde et heftig liv i fantasien til min far og meg på begynnelsen av åtti-tallet. Hun måtte gå gjennom en del prøvelser sammen med både den notorisk dumme og onde Brede og den noe snillere Herr Edder Kopp, og det hele begynte som regel med at hun måtte til byen «for å kjøpe seg noe nytt». Når vår nye sjarmør da malte som en kvern bare vi så på ham og i tillegg jobbet hardt for å sjarmere «bestefar», da måtte det jo bli «Malsen».

Og en ting jeg er glad for nå: jeg har fått en «feline assistant», akkurat som Crazy Aunt Purl!

Malsen laptop

3 kommentarer »

  1. anjapanja said

    Jeg gleder meg villt til å hilse på Malsen😀 Fantastisk bilde av de gamle tantene. Du kødder ikke med dem… hihi

  2. Kjerstin said

    Ser frem til å treffe den unge herremannen i kveld, det skal bli gøyalt. Purrr

  3. frøken ij said

    så søt malsen var!😀 men katter er skjønne da, det er ikke til å komme utenom. og selvfølgelig legger jeg ut link til oppskrifte jeg finner på nettet. jeg har jo ingen alenerett på dem, og det er bare rett og rimelig at andre også for prøve. man deler jo på gleder.🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

