God helg og et sparetips

I dag skal jeg dele et sparetips som jeg er blitt litt begeistret for. Etter at jeg fikk min egen altan er jeg nemlig blitt en sånn som jevnlig bruker 500 kroner på hagesenter, men egentlig er det ikke en sånn gartner jeg vil være. Jeg har lyst til å overvintre sarte planter, grave opp igjen knoller og ta stiklinger. Ja, dette er også et ledd i «bli-voksen-2007»-planen min.

Men så er det litt vanskelig med overvintringen når man bor i et knøtt av en leilighet, og når jeg prøver å ta stiklinger så ender det ofte med at stiklingen dør en langsom død, sannsynligvis fordi jeg har revet over røttene på den i min overiver. Så jeg øver meg ved å magisk gjøre bitte små planter store:

Ildtopp

Den hvite var for en måneds tid siden en liten dvergeplante på samme størrelse som den lakserosa. Større potte og mer jord er faktisk alt som skal til, pluss litt tålmodighet. Resultat: stor, flott ildtopp, en tom potte mindre på altanen, og ho mor føler at hun har brukt vel anvendte 15 kroner.

Hvis det ikke regner i morgen skal jeg anskaffe mer jord for også å gjøre lyngplanten min litt større (ja, det er like greit å begynne på høsten først som sist). Hvis det regner skal jeg se om katten har lyst til å hjelpe meg å bli ferdig med tøflene jeg strikker på. I går var interessen laber:

Strikkepus

Legg igjen en kommentar

