Barbiebil

Smartbil

Det er lett å bestemme seg for at man skal kjøpe seg en bil.

Det er vanskelig å bestemme seg for hvilken bil man skal kjøpe.

I løpet av de siste ukene har jeg hevet min generelle bilkunnskap betraktelig. Det skulle ikke mye til egentlig. Jeg vet at det er en moderat og ganske normal kjørelengde å kjøre 12 000 km i året. Jeg vet at mange biler skal skifte registerreim ved 90 000 km og at registerreimer kan morkne i biler som står for mye i garasjen og aldri får kjøre lengre enn til butikken. Jeg vet at «pensjonistkjørt» er det nye begrepet for politisk ukorrekte «damekjørt», og at mange bruktbilforhandlere tror at jeg syns det er kjekt med en bil med riper bare fordi jeg er en jente, for da er den jo forhåndsripet og jeg trenger ikke å være nervøs når jeg skal parkere. Jeg har hørt salgsargumenter som «det er god plass til tre venninner og en flaske rødvin i baksetet her ja» og «interiøret er oppgradert til plysjutførelsen». Og jeg har god peiling på antatte prognoser for strukturen på årsavgiften for neste år og vet dessuten litt om CO2-utslipp og NOx og hvilke sedaner som har nedfellbar bakseterygg.

Men hva hjelper det meg når jeg ikke vet hva slags bil jeg vil ha?

Vil jeg ha en liten, gammel og billig bil? Som kanskje kommer til å koste litt i verkstedsopphold i løpet av noen år, men som gir et lite og billig lån? Eller vil jeg spandere dobbelt så mye penger og få en flunka ny bil som sannsynligvis kun vil gi meg glede og halloi, men altså mindre penger å bruke per måned? Eller er den gylne middelvei veien å gå? Vil jeg ha tre dører, eller fem? Skal jeg allerede nå tenke på at det kanskje kommer små og at de må ha plass også? Betyr fargen noe?

Det er i alle fall praktisk at jeg har mange velmenende mennesker rundt meg. De kommer med gode råd, «gode» råd, og noen kommer med fantastisk gode råd. Dessverre er det få eller ingen av disse rådene som overlapper, og mange av dem tar opp forhold ved bilkjøp og bilhold som jeg aldri ville kommet på å tenke på. Og tildels kanskje ikke trenger å tenke på?

Jeg oppfordrer vedkommende der ute som er enig med meg om hvilken bil som er rett for oss, til å kontakte meg. Så kan jeg bli fortalt hva jeg vil ha og hvor mye det koster. På forhånd takk for hjelpen.

Legg igjen en kommentar

