Tragisk, men skjønt

ajar.jpg

Mange av bøkene som står i hyllene mine har stått der ganske lenge, uten at jeg har lest dem. Noen har jeg fått, uten å kjenne noe behov for å lese dem med det samme. Noen har jeg skaffet selv, stort sett med en vag plan om å lese dem en eller annen gang. Jeg ser ofte over hyllen for å se om jeg får lyst til å ta i kast med en av disse gamle traverne, men det er dessverre ofte nyere ervervelser som vinner. Survival of the fittest gjelder også i den bibliofile verden.

Men tiden var inne for «Med livet foran seg» av Émile Ajar her forleden. Denne boken har jeg fått av min far, med beskjed om at den er god og at jeg burde lese den. Som den uskikkelige datteren jeg er har jeg sikkert hatt den i nærmere ti år før jeg altså kom så langt. Synd egentlig, for han hadde jo rett. Det er en god bok. Historien er så tragisk og fortvilende at man egentlig ikke burde ville annet enn å sette seg ned og grine (oppveksten i privat barnehjem for barn av prostituerte, som drives av jødiske aldrende ex-hore Madam Rosa, beskrives av arabiske Momo, som etterhvert er det eneste gjenværende barnet og dermed tar seg av stadig mer senile og pleietrengende Madam Rosa) men likevel greier den å formidle en optimisme og en slags tilfredshet med tingenes tilstand som man kanskje kunne lært noe av. Og så trist som det ytre enn er, det handler mest om kjærlighet, respekt, tilhørighet og forståelse. Og det trenger vi jo mer av her i verden.

1 kommentar »

  1. anjapanja said

    Føler at jeg burde låne denne av deg, for å veie opp for The friday night knitting club som jeg leser nå. Man må jo balansere litt…

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

