shoppingferie

Jeg har vært på shop-till-you-drop-ferie i bokbyen i Fjærland i sommer.

bokby.jpg

Konseptet er usedvanlig sjarmerende og egentlig litt fascinerende – ta en bitte liten fjordbygd, tøm alle naust, hønsegårder, grisefjøs, skur og vedskjul, sett opp noen bokhyller og fyll det hele med hundrevis av hyllemetre. Voila, en bokby med fjordflair.

Det finnes bokbyer mange steder i Europa, i Norge er det til og med to stykker. Tankegangen er at man finner et egnet sted og lar temaet bøker bli fullstendig dominerende. To viktige forhold gjør at ingen bokby blir lik: 1. byens geografiske plassering og fysiske særegenheter og stemning, 2. utvalget av antikvariske, brukte og nyere bøker som naturlig nok varierer enormt. Min praktiske erfaring begrenser seg til Fjærland og Wigtown i Skottland, to helt diamentralt motsatte opplevelser som altså begge er blitt til over temaet «bøker».

Denne gangen falt jeg litt i staver da jeg oppdaget et svært loft i en løe, fullt av gamle ukeblader fra førtitallet og frem til tidlig nittitall. Jeg kjøpte en bunke med blader fra femtitallet og har kost meg veldig med tidsreisen tilbake dit – noen problemer var tydeligvis de samme da, andre ting har tiden reist fullstendig fra.

bokby3.jpg

Noen lenker som kan være interessant for andre som er glad i bøker:

Bokbyen i Fjærland: http://www.bokbyen.no

Bokbyen i Wigtown: http://www.wigtown-booktown.co.uk/

Og favorittantikvariatet: http://www.eiken.no

1 kommentar »

  1. anjapanja said

    Åååhh. Jeg fikk veldig lyst til å reise til Fjærland nå. Ble litt misunnelig på de gamle ukebladene. Jeg ville nok kikket etter bøker og blader med strikke- og hekleoppskrifter (man kan jo aldri få nok…).

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

