Things to do, books to read

Pakke fra amazon.co.uk! Faktisk bare første halvdel av pakken, resten skal komme med postverkets ikke-så-veldig-hurtige service, så jeg rekker vel teoretisk sett å lese halve denne bunken før jeg får påfyll.

bok.jpg

Vet faktisk ikke helt hvilken av disse jeg gleder meg mest til å lese, men har litt forhåpninger til en del av dem, noen er av forfattere jeg kjenner godt fra før, men «Water for Elephants» og «The Thirteenth Tale» er rene eksperimenter. Ingen av disse bøkene kommer til å få plass i prioritetshyllen i stuen helt ennå, det er nemlig et viktig prinsipp at nye bøker ikke automatisk får innpass der. Og hyllen er egentlig full allerede, må altså lese unna litt derfra før jeg kan legge til nytt.

Jeg kan abefale konseptet med synlig prioritet, det er overførbart til mange områder (film, mat, steder å se, ting å gjøre, strikkeoppskrifter osv). Prioritetshyllen min har virkelig bidratt til å forandre leseopplevelsen for meg. I en av hyllene i bokhyllen i stuen står det alltid et utvalg av bøker jeg mener jeg har lyst til å lese i løpet av dette året. Når jeg er ferdig med en bok og skal finne en ny å lese, ser jeg først i prioritetshyllen og finner stort sett noe derfra. Hyllen får påfyll hver gang jeg låner en bok av noen, og hver gang jeg kjøper bøker vurderer jeg om de skal i prioritetshyllen eller på «biblioteket» (her må det bilder til!). Og det aller fineste med hyllen er at mange glemte skatter kommer frem i dagens lys, det står bøker der som jeg har tenkt på å lese i årevis, men som hele tiden er blitt fortrengt av andre ting. Er litt spent på om jeg kommer til å få lest ut det opprinnelige innholdet i hyllen før året er omme. Burde kanskje hatt en lignende liste over husarbeid?

3 kommentarer »

  1. anjapanja said

    Jeg har også en sånn prioritetshylle over bøker🙂 Men min har en annen funksjon; «disse bøkene må jeg lese før jeg kaster de». Jeg kommer nemlig til å kvitte meg med det meste jeg har av bøker og dermed kom prioritetshyllen. Noen bøker har røket rett i bosset uten engang å komme i hyllen, mens et liiiiite utvalg får rykke tilbake til ordinær bokhylleplassering (uten fare for å bli kastet).

    Jeg har nemlig konkludert med at biblioteket egner seg best for oppbevaring av bøker jeg har lyst å lese🙂

  2. innfall said

    Kaste bøker? :-0

  3. anjapanja said

    Ups! må påpeke at å kaste bøker i bosset er helligbrøde😮 Jeg gir de selvsagt bort til venner eller loppemarked (…burde kanskje presisert…)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

