klovnearmé

Ian Rankin: The Naming of the Dead

Boktittelen henspiller på en av demonstrasjonene under G8-konferansen i Skottland i 2005 – og handlingen i boken er lagt til noen få dager før og etter G8-møtet. Passende nok leste jeg denne boken mens årets G8 i Heiligendamm fant sted, ganske spesielt å lese en romans fremstilling av demonstrasjoner og mekanismene som spiller inn når tusenvis av mennesker samles for «et godt formåls skyld» – de fleste av dem fordi de er animert til det av popularistiske fremstillinger og appeller i media, og samtidig se hvordan tilsvarende hendelse faktisk utviklet seg et par år etter.

Ellers er det påfallende hvor sliten og dvask Rebus er blitt, han lukter på pensjonsalderen og er sitt vanlige usympatiske og ustelte jeg. Siobhan er tydeligvis arvtageren som hovedperson i Rankins romaner, så det er vel ingen stor fare for at det ikke vil bli skrevet mer krim fra Edinburgh. I en fremtidig bok ønsker jeg meg at Siobhan inviterer med seg Rebus på en kaffe på Chocolate Soup på Hunters square, det er en beskrivelse jeg jammen meg ville likt å lese!

Legg igjen en kommentar

