Et vinnende konsept

Jeg har identifisert et vinnende konsept som med hell kan benyttes av flere aktører i varebransjen:

Man tager en liten møbelbutikk situert i utkanten av en større by. Dersom tilgangen involverer en eller flere broer er dette en stor fordel, da kundene slik vil føle seg lengre fra sivilisasjonen enn de faktisk er.

For så å få seg noen kunder sender man ut et innstikk i den nærliggende byens største dagsavis, hvor man med fargebilder og fornuftige priser lokker til seg kvalitetsbevisste kunder som er ute etter noe litt annerledes enn Ikea. Man allierer seg med en annen liten møbelbutikk ved en annen utkant av samme by, slik at de tillokkede kundene kan velge mellom geografisk pest eller kolera dersom de ønsker å benytte seg av tilbudene i det fristende innstikket.

Når så første kunde kommer for å kjøpe et av de mest aggressivt avaterte produktene i tilbudsavisen din, er det viktig å holde hodet kaldt. Dersom butikken ellers er tom: ikke hjelp kunden med det samme, vær veldig travelt opptatt med ringpermen du har bak resepsjonsdisken din. Slik tvinges kunden til å vandre rundt i hele butikklokalet ditt på jakt etter en annen kundebehandler. Når kunden igjen henvender seg i disken: gjør oppmerksom på at det nå er mange andre kunder her og at dette vil ta tid. De andre skal tross alt kjøpe skinnbetrukne spisestuestoler i stort antall, antagelig for å plassere sine 3 hylende unger som springer rundt og oier mens de rakser og rister på alt som ser ut som om det gir mye lyd fra seg. Etter en halvtimes tid anbefales det å henvende seg til den første kunden, som nå henger over kanten på resepsjonsdisken, med mild fråde rundt munnen. Når kunden ber om tidligere nevnte aggressivt avaterte vare: ta på deg den mest puslete og stakkarslige minen du får til, okk og bær deg og gi uttrykk for stor overraskelse over at akkurat denne varen er ønsket. Formidl så at den befinner seg på et eksternt lager og at kunden får komme tilbake om en times tid.

Anbefal en rusletur på «senteret» i mellomtiden.

Ikke opplys om at møbelbutikken har kortere åpningstid enn «senteret». Unnlat spesielt å gi denne opplysningen dersom klokken allerede er 1900 og det er mulig at kunden kan komme for sent tilbake til din møbelbutikk dersom rusleturen på «senteret» skulle være mer fengende enn antatt.

Når kunden kommer heseblesende i fullt firsprang tilbake for å hente varen sin: ikke ta deg tid til å vise hvor varen står. Bare antyd vagt at den befinner seg «bak». Sørg for at familien med de skinnbetrukne skinnstolene har parkert sin svarte SUV slik at det ikke er mulig å kjøre helt opp til lagerinngangen med en Toyota Yaris. Det holder med en litt skjødesløs vi-er-helt-alene-i-verden-og-veldig-viktige-parkering. IKKE hjelp med manuell transport av varene bort til småbilen. Spesielt ikke den esken som veier 40 kilo. Se helst på kunden mens hun tvekroket prøver å få med seg esken bort.

Legg til en ekspeditør med talefeil som glisende utbryter «Likke til!» og du har en vinner. Garantert.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: