Archive for desember 11, 2009

Viva Borussia!

Neida, det har ikke klikket helt for meg. Jeg har ikke begynt å interessere meg for tysk Bundesliga. Men en av de det er gøyest å strikke til er min snart-svoger i Tyskland. Jeg har tidligere strikket labber til ham, blant annet et par usymmetriske labber i de riktige fotballfargene. De har tydeligvis falt i smak, for ikke sjelden når han er på telefonen med sin søster kan han fortelle at han har dem på seg og at de er varme og at hun kan hilse og si det til meg. Jeg har tatt dette som et hint og kan nå supplere Borussia Dortmund-garderoben hans med en varm hue.

Jeg pønsket litt på hva slags lue jeg burde strikke, men da jeg fant Stripey-mønsteret til Torirot var jeg ganske sikker på at dette ville bli en utmerket fotballue. Torirot har jo også laget oppskrifter på fotballuer til mange norske lag, så Stripey har nok fotballånden latent i seg. Hun har forøvrig en utmerket blogg som jeg absolutt vil anbefale. I tillegg til mange interessante innlegg, har hun laget utrolig fine mønstre til luer og votter og disse er også tilgjengelig fra bloggen hennes.

Men altså, min Stripey. Borussia Dortmund er gule og svarte, så fargevalget var jo klart. Jeg hadde kjøpt inn Rubin med tanke på å strikke nok et par innelabber, men praktisk nok fungerte Rubin veldig greit til huen også. Mønsteret var enkelt forklart i diagram og huen var takknemlig kjapp å strikke. Det er bare rettmasker, med en liten utfordring i å holde begge trådene med jevn fasthet gjennom hele luen.

Jeg er veldig fornøyd med den ferdige luen, men bittelitt usikker på om den kan bli litt liten til svoger. Men det er han uansett kanskje for høflig til å klage på?

Heia Dortmund

Garn: Safir

Garnforbruk: 100 gram

Pinne nr. 4

Mønster: Stripey fra Torirot design

Underholdning: litt Skavlan og litt Beck

Comments (2)