Patentstrikk

Patentstrikk

Patentstrikk

Patentstrikk er en en strikkemåte som kanskje er blitt glemt og avleggs blant strikkere i dag. Men siden det er en teknikk som gir luftige, myke og elastiske plagg, er jeg sikker på at mange vil få mersmak hvis de bare tar sjansen på å prøve! Det finnes flere måter å strikke patentstrikk på. De fleste norske instruksjonene jeg har sett opererer med to ulike teknikker som gir tilnærmet samme resultat. Jeg kommer her til å vise dere den JEG syns er greiest. Denne teknikken kalles på engelsk for Brioche stitch, (metoden hvor man strikker i masken i raden under kalles på engelsk for Fisherman’s rib).

Patentstrikk strikkes med et maskeantall delelig på 2. Siden resultatet blir så luftig trenger man gjerne færre masker enn man tror. For å få et luftig og lett resultat er det lurt med relativt tykt garn og gjerne litt større pinner enn man egentlig hadde tenkt å bruke.

Den første raden i mønsteret strikkes kun én gang, deretter gjentas rad 2 om og om igjen.

Legg opp et maskeantall som kan deles på to.

Strikk rad 1:

strikk 1 maske,

så:

hold tråden foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av, legg tråden over høyre pinne (som i et kast). Gjenta dette, avslutt med garnet foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av.

Rad 2 – alle pinner bortsett fra den første strikkes slik:

Strikk 1 maske

hold tråden foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av, legg tråden tilbake over høyre pinne (som i et kast), strikk 2 sammen (her strikker du én maske og ett kast fra forrige omgang sammen). Gjenta dette, avslutt med garnet foran strikketøyet, ta en maske vrangt løst av.

De to maskene som skal strikkes sammen i rad 2 er så vennlige at de ligger greit sammen i en liten gruppe. Dermed er det lett å unngå å strikke feil masker sammen.

Skal vi ta det med bilder?

Tråden foran strikketøyet, én maske vrangt løst av

Tråden foran strikketøyet, én maske vrangt løst av

Vi er her på rad to – som er den raden som gjentas på hver pinne i mønsteret.

Den første masken er strikket rett. Tråden vi strikker med legges så foran strikketøyet, og vi tar én maske løst av som om vi ville strikket den vrangt.

Legg tråden tilbake over høyre pinne

Legg tråden tilbake over høyre pinne

Vi legger tråden tilbake bak strikketøyet, og plasserer den over høyre pinne. Slik danner vi et kast.

Med kastet over høyre pinne strikkes to masker sammen

Med kastet over høyre pinne strikkes to masker sammen

Tråden/kastet ligger over høyre pinne og vi strikker så to masker sammen.  Hvis vi kikker på forrige bilde, ser vi at de to maskene vi nå strikker sammen er et kast fra forrige omgang, og en vanlig strikket maske.

Tråden foran strikketøyet, en maske vrangt løst av

Tråden foran strikketøyet, en maske vrangt løst av

Og nå er det bare snakk om å gjenta seg selv. Tråden legges foran strikketøyet, en maske tas vrangt løst av.

Legg tråden over høyre pinne

Legg tråden over høyre pinne

Legg tråden tilbake over høyre pinne. Jeg liker å holde den på plass med pekefingeren mens jeg forbereder meg på å strikke de neste to maskene sammen.

Strikk de neste to maskene sammen

Strikk de neste to maskene sammen

Så strikkes de to neste maskene sammen (en vanlig maske og et kast fra forrige runde).

Det er faktisk alt. Husk at rad 1 bare strikkes en gang, deretter gjentas rad 2.

Nå håper jeg at dette var litt nyttig for noen, og at dere går ut i verden og gjør patentstrikk til en populær teknikk igjen!

About these ads

12 kommentarer »

  1. annika said

    Tänk att jag började sticka! Fast jag började och det såg helt fel ut så jag rev ut allt om och om igen. Men det där med patent är precis så jag ville ha det! Fast jag förstod inte så mycket av det du beskrev… Jag tar det en annan gång igen :-)

  2. Greta said

    Flott forklaring. Eg trur eg fortsette å forholde emg til min måte. Det var vel den du kalte Fishermasn’rib. Strikker ned i masken frå forrige omgang.
    Blir sikekrt stiligere på den måten du viser, men eg er så treg, at eg gjer det some g har lært.
    Det er ett flott tiltak at du lærer det fra deg.
    Ha ei super uke

  3. Merete said

    Hmmm. Har gitt opp patentstrikk en gang allerede, men kan gi det et forsøk til? Prøvde meg på en versjon av brioche- honeycomb brioche og kom til første rad, hahahaha! Sukk. Vil gjerne lære, trur jeg skal sette meg foran datan med strikketøyet og bildene dine.

  4. HildeC said

    Takk for opplæringen – nå står det på to do lista :-)

  5. Annepålandet said

    Hm, dette var annerledes enn det jeg har strikket før. Jeg lærte fra den antikvariske håndarbeidsboken min. Nå skal jeg prøve dette også – gøy å prøve forskjellige tilnærminger til samme sak! Syns resultat ser likt ut – skal bli spennende å se når jeg prøvestrikker begge!
    Takk for nyttig undervisning!

  6. sipusa said

    Hm. Ser ut som en flott forklaring, men jeg tror jeg utsetter patenten likevel;-)
    Fargen ble jeg også facinert av…..veldig fin guloransje fargetone:-D

  7. Anett said

    Morsomt!

    Av en eller annen grunn så tenker jeg bare «2 sammen, 1 kast, 1 løs av» når jeg tenker på patentstrikk. Ut fra det du viser så er det det samme. Det er bare oppleggsomgangen som jeg aldri husker så den pleier jeg bare blåse i *lol*

    Takk igjen!

  8. […] 15 oktober, 2009 kl. 4:28 pm · Arkivert under Strikkeoppskrifter, Teknikker, Vridd og Vrang – oppskrifter Vridd og Vrang slår til med oppskriften på Praktiske Petra – verdens aller mest praktiske patentstrikkede skjerf! Skjerfet kan knytes på mange forskjellige måter og er anvendelig i de fleste temperaturer. Det er strikket i patentstrikk, slik at det blir ekstra mykt og luftig. Er du redd for patentstrikk? Her er en enkel og grei forklaring. […]

  9. Maud said

    Tusen takk for flott forklaring. Da skjønte jeg endelig hvordan jeg skulle gjøre det. Har prøvd å starte på et strikketøy flere ganger uten å klare det, men er jo en som aldri gir helt opp…..Nå kan jeg endelig fullføre :)

  10. Doris Liliequist said

    Denne kan jeg strikke,er der ikke en anden Patentstrikk den vil jeg gjerne ha

  11. ida said

    hei
    det du kaller for Fishermans Rib er det som vi før kalte for halvpatent

  12. Kari Norum said

    Hei hei!

    Takk for enkel og fin beskriving,jeg er allerede i gang m å strikke et par artige tøffler:)

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 27 andre følgere